Projecte educatiu

La metodologia que l’escola segueix és activa i motivadora, implicant la participació dels infants en el seu procés d’aprenentatge partint de les seves pròpies vivències.

Adaptarem la metodologia més adient per tal de desenvolupar totes les capacitats: motrius, cognitives, relacions interpersonals i d’equilibri emocional. El procés d’aprenentatge de cada nen/a es realitza a partir de la seva maduració personal i respectant el seu ritme.

Per tal de fomentar la bona relació família i escola es demana la col·laboració dels pares i mares, en les festes de tradició popular com són

LA CASTANYADA: es convida a la castanyera al pati de l’escola bressol (una mare disfressada) i ens reparteix les castanyes torrades.

Fer “CAGAR EL TIÓ”: (a nivell intern). Es realitza per grups – classe i es fa amb petit grup per afavorir la tranquil·litat. El present del tió sols ser de caràcter educatiu, un llibre, un joc didàctic…

Festa de REIS: (oberta a la participació i col·laboració dels pares i mares). Arribada dels patges reials al pati de l’escola i recollida de les cartes dels infants.

CARNESTOLTES: amb la participació dels pares i mares, ens disfressarem i es fa un Cercavila pels voltants de l’escola.

DIADA DE ST. JORDI: amb la participació i col·laboració dels pares i mares es proposa l’escenificació de la llegenda de St. Jordi .

FESTA DE FI DE CURS: oberta a tothom, convidem a les famílies al teatre, a veure actuar als seus fills i filles.

Les sortides es realitzen a nivell intern, amb el grup dels més grans (2-3 anys). Segons els centres d’interès que estiguem treballant.

Nadons:

La metodologia de l’aula dels nadons es fonamenta en quatre principis:

El respecte a l’infant com a persona individual.

Aconseguir l’autonomia basada en la iniciativa de l’infant, potenciar la llibertat de moviments i afavorir propostes de joc lliure.

La pedagogia de la vida quotidiana. La cura atenta de cada acció de l’adult amb cura dels detalls.

La personalització de la relació entre l’adult i l’infant que proporcionen la seguretat necessària perquè l’infant faci el seu progrés.

Es treballa amb materials naturals i s’ofereix la “panera dels tresors” on l’infant explora els diferents materials d’us quotidià. El paper de l’educadora és l’atenció i l’observació de les accions dels infants.

Aula 1-2 anys:

S’introdueix el “joc heurístic” que consisteix en fer propostes de diferents materials i l’infant interactua de diferents maneres, emplena, buida, fa fileres…

Els grups es divideixen per donar una atenció més individual en diferents moments com canviar els bolquers, rentar mans, fer propostes d’activitats…

També experimentem amb materials naturals: fulles, castanyes, moniatos, flors, pètals, farina, ous, xocolata… amb ells l’infant actua, manipula i desenvolupa els seus sentits (vista, oïda, olfacte, gust i tacte).

Ells són els protagonistes d’aquests aprenentatges, s’utilitzen els murals per plasmar les seves vivències.

Aula 2-3anys:

Amb grups reduïts de sis infants es treballa per oferir “les safates d’experimentació”.

Aquestes safates contenen farina, llegum, pasta, amb diferents materials com culleres, pots petits, embuts… els nens/es fan comprovacions, hipòtesis sobre els resultats de les seves accions, verbalitzen les seves descobertes, augmenten el seu vocabulari i el coneixement matemàtic, i també gaudeixen de la part lúdica de l’experimentació. L’educadora observa i fa anotacions de les accions.

A l’aula s’ofereixen també materials naturals: fulles, castanyes, moniatos, flors, pètals, farina, ous, xocolata… amb ells l’infant manipula, retalla, pinta i desenvolupa els seus sentits (vista, oïda, olfacte, gust i tacte).

A través de l’acció amb l’objecte l’infant va descobrint la forma, la textura, el color, el volum, el pes, la consistència, l’olor… i va manifestant un dels dons més grans que tenen els infants, la seva curiositat.

Tot allò que l’infant experimenta, manipula, explora potencia el coneixement del món que l’envolta.